Bild

Se ämnet i mindmapstruktur

Syfte

Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer ingår. Läs hela>>

Sammanfattning, arbetsområden:

Åk 1 –  Sagoboksomslag/illustrationer, Media -Mottagare avsändare, Närområdet, Design.

Åk 2 –  Reklamaffisch, Min favoritleksak hittar hem, Arkitektur/kända byggnader.

Åk 3 – Media/Reklam, Presentation, Kända målningar, Räknesagor/Matteboken, ”Tema Forntiden”, Keynote/power- pointpresentation eller liknande presentationsprogram.

Åk 4  – Kampanj, Design, Gör en veckodagbok eller serie, Presentation.

Åk 5 – Design/Budskap, Parafras, Värdegrund, Media/Stillbildsfilmprojekt, Porträttmåleri/ansiktets proportioner.

Åk 6 – Formge en offentlig plats, Den internationella kokboken, Teckna ett hus/rum, Presentation av valfri konstnär/tidsepok/konststil.

Åk 7 – Gör en propaganda/kampanjfilm, Etik och moral i reklam, Gör ditt eget resereportage, Färglära, Reklam, ”Mitt rum”.

Åk 8 – Ismer – Arbeta med olika ismer/stilar genom konsthistorien, Kroppen genom tiderna, Porträttfotografi/ Reportagefoto, Design.

Åk 9 – Parafras, Film.

 . . .

Åk 1

Arbetsområdets titel Långsiktiga mål (förmågor) Centralt innehåll Ämnesintegrerat arbetsområde?
Sagoboksomslag/ illustrationerIllustrera exempelvis en teater ni har nyligen sett. Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap Bildframställning:Framställning av berättande bilder till exempel sagobilder Sv,Hi,Re
Media -Mottagare avsändareEleverna tittar på nya och gamla sagoböcker. Eleverna jämför bilder i olika böcker och studerar exempelvis hur saker förskönas. Exempelvis jämför eleverna Disney och Bröderna Grimm. Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Bildanalys:Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder från hemorten och konstbilder. Sv,Sh,Mu,Eng
NärområdetRita/gör skulptur av djur som finns i ditt närområde. Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder. Redskap för bildframställning:Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten No
DesignExempelvis: Designa din egen skolväska.Denna uppgift kan ge möjlighet att lyfta genusfrågor. Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Bildanalys:Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder från hemorten och konstbilder. Hi,Sv,Tk,Sl

Åk 2

Arbetsområdets titel Långsiktiga mål (förmågor) Centralt innehåll Ämnesintegrerat arbetsområde?
ReklamaffischGör din egen påhittade reklam. Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap Bildframställning:Teckning, måleri, modellering och konstruktion Sv (handstil)/Sh
”Min favoritleksak hittar hem”Fotografera figuren.Rita bakgrund där din favoritleksak/djur vill ”bo” och klipp in figuren digitalt.Foto och redigering. Använd exempelvis ”Puppet pals”. Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material BildframställningFotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram. Tk/No
Arkitektur/kända byggnader.Bygg ett hus välj exempelvis Globen, Eifeltornet eller en pyramid. Jobba med valfritt material. Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder. Bildframställning:Teckning, måleri, modellering och konstruktion. Tk, Ma, Hi, Id (Tex. personifiera Stonehenge)

Åk 3

Arbetsområdets titel Långsiktiga mål (förmågor) Centralt innehåll Ämnesintegrerat arbetsområde?
Media/ReklamEleverna får titta på olika sorters reklam/bilder i tidningar eller nyhetsreportage. Arbeta med att jämföra till exempel typsnitt, bilder och budskap. Eleverna lär sig granska reklam kritiskt. Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap Bildanalys:Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder från hemorten och konstbilder. Sh,Sv,Eng
PresentationPresentera exempelvis din kompis, klasskamrat eller familjemedlem med bild, text och musik. Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material. Bildframställning:Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram. Sv/Eng
Kända målningarSe/prata om kända målningar såsom exempelvis Leonardo da Vinci, Pablo Picasso eller Carl Larsson. Låt eleverna få rita av sin favoritmålning och lära sig namnet på den. Prata om förgrund, bakgrund, horisontlinje, ljus och skugga. Måla eventuellt egen bild från närområdet. Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder. Redskap för bildframställning:Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för och bakgrund. No
Räknesagor/MattebokenEleverna gör räknesagor till år 1. Rita mattetal som yngre barn kan lösa. Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap Bildanalys: Informativa bilder, till exempel läroboksbilder och hur de är utformade och fungerar. Ma
”Tema Forntiden”Bruksföremål (Forntiden)  Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Redskap för bildframställning:Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta, samt för- och bakgrund. Sl,Hi,Re
Keynote/power- pointpresentation eller liknande presentationsprogram. (Prova på)Passar alla ämnen. Tema: Mitt sommarlov, Mitt favoritdjur, Min familj.Färdig bakgrundbild/arbetsyta att arbeta på kan ges. Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material. Bildframställning:Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram. Passar samtliga ämnen

Åk 4

Arbetsområdets titel Långsiktiga mål (förmågor) Centralt innehåll Ämnesintegrerat arbetsområde?
KampanjExempelvis:Gör en hälsokampanj.Studera layout, reklam och collage. Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap Bildframställning:Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage. Id,No,Bi,Sve
DesignSkor, gympadojor Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Bildframställning:Teckning måleri, tryck och tredimensionellt arbete. Hi,Sl
Gör en veckodagbok eller serie(Redigering i dator)Stillbilder eller filmning. Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material. Bildframställning:Fotografering eller filmande samt redigering i dataprogram. Sv
PresentationExempelvis av: arkeologiska fynd, religioner, kungarRetorik: Presentera för mindre barn. Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder. Bildanalys:Konst, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar. Sv,Hi,Re

Åk 5

Arbetsområdets titel Långsiktiga mål (förmågor) Centralt innehåll Ämnesintegrerat arbetsområde?
Design/BudskapExempelvis: T-shirt designExempel på tema ”Rädda jorden”. Bild och text ska ingå.Tips: http://www.yogo.se/organic_cotton_bamboo.asp.Obs! Källa måste anges om informationen används. Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap Bildframställning:Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustration av text. Sv,So,Eng,Ge,No,Sl
ParafrasExempelvis på en forntida/medeltida bild.Fortsätt teckna på en historisk bild. Eleven får halva bilden och fortsätter teckna/ måla på den. Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Bildframställning:Teckning måleri, tryck och tredimensionellt arbete. Hi,So,Sv
Värdegrund, Media/StillbildsfilmprojektExempel på tema: ”Respekt”Eleverna lär sig om förgrund, bakgrund, fotovinklar samt genre och berättartekniker. De tillverkar lergubbar och bakgrunder till en historia. Eleverna fotograferar/filmar med sina datorer.Eleverna lär sig grunderna i berättarteknik. Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material. Bildframställning:Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.Redskap för framställning:Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten. Sv,Mu
Porträttmåleri/ansiktets proportioner.Ett ansikte som uttrycker en känsla. Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Redskap för bildframställning:Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämnsBildanalys: Ord och begrepp för att kunna läsa skriva och samtala om bilders utformning och budskap. Sv,Hi

Åk 6

Arbetsområdets titel Långsiktiga mål (förmågor) Centralt innehåll Ämnesintegrerat arbetsområde?
Formge en offentlig plats. Eleverna får en avritad bild på exempelvis en tunnelbanestation, lekplats eller rondell. Eleverna ska sen utforma ett nytt utseende som är internationellt gångbart och funktionellt.Tips på program att arbeta i:Google 3d, Sketch up, i stop motion. Kommunicera med bilder för att uttrycka budskapAnalysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Bildanalys:Konst och dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.Redskap för bildframställning: Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns So,Tk,Ma,Eng
”Den internationella kokboken”Tårtor, maträtter bakelser.Exempel på format: blogg, traditionell bok, dagens lunchtips i en tidning, matlagningsprogram. Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder. Bildframställning:Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustration av text.Teckning måleri, tryck och tredimensionellt arbete.Redskap för framställning:Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns. Sv,Hk,So,Ma
 Teckna ett hus/rumGrundläggande perspektivlära. Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material/ Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder.  Redskap för framställning:Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.Bildanalys:Konst och dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar. Tk,Ma,Sl,Hk
Presentation av valfri konstnär/tidsepok/konststilGör en eller Power-point/Keynote.Eleverna ska besvara på fyra frågor så att de tränas i att analysera.Exempel på frågor:Vad intresserar dig av ditt valda motiv?Beskriv vad du ser på bilden.Beskriv vad du tänker på när du ser bilden.

Vad vet du om bilden?

Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Bildanalys:Konst och dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.Bildanalys: Ord och begrepp för att kunna läsa skriva och samtala om bilders utformning och budskap. Sv,Hi,Ma

.

Åk 7

Arbetsområdets titel Långsiktiga mål (förmågor) Centralt innehåll Ämnesintegrerat arbetsområde?
Gör en propaganda/kampanjfilm.(Kan vara ett grupparbete)Exempel på tema: ”Makt och relationer”, ”Anti drog” Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap Bildframställning:Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.Bildanalys: Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap. Sve,Sh,Eng,Hi
”Etik och moral i reklam”Eleverna får samla reklambilder/reklamfilmer på internet och i tidningar.Hitta fem fel. Eleverna får diskutera i grupper om vad de anser är rätt och fel. Gemensam genomgång i klassen. Läraren går igenom rättigheter och skyldigheter vid användning av bilder.Ta hjälp av Skolverkets material. Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Bildframställning:Framställning av berättande informativa samhällsorienterade om egna erfarenheter och upplevelser.Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.(Se Skolverkets material)Bildanalys:Massmediers bilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas. Sh,Sve,Mu
Gör ditt eget resereportage”Besök” minst tre av världens underverk. Teckna av, bygg samt skriv om dem. Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material. Bildanalys:Samtida konst och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilder och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar. Hi, Sve,Re
FärgläraEleverna gör en färgcirkel utifrån grundfärgerna.Gör sedan exempelvis en ”tvärtom målning”(motsatsfärg) Välj en färgglad bild och måla den i motsatsfärgen. Alternativt gör en ”dag och natt” bild.Gå igenom färgers betydelse och symbolik. Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder. Redskap för bildframställning:Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete. Ma
Reklam”Mitt rum” Eleverna ritar upp ett rum med perspektiv. Eleven får en bild sig själv. Eleven beskriver sig själv genom varumärken/symboler. Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap Bildframställning: Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.Ta hjälp av Skolverkets material. Sve,So

Åk 8

Arbetsområdets titel Långsiktiga mål (förmågor) Centralt innehåll Ämnesintegrerat arbetsområde?
Ismer Arbeta med olika ismer/stilar genom konsthistorien.Gör surrealistisk skulptur/möbel eller bruksföremål. Till exempel surrealistisk mugg i lera. Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Redskap för bildframställning: Material och verktyg för två och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften. Sl, Hi
Kroppen genom tiderna.Gör en skulptur eller installation. Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Redskap för bildframställning: Material och verktyg för två och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften. Hi,Sve,Mu,Bi
Porträttfotografi/ Reportagefoto Skapa bilder med digitalaoch hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.  Bildframställning: Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.Bildanalys: Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas framställas. Sve,So
DesignEleverna väljer en känd designer och letar efter fakta.Eleverna ska sedan göra en presentation om den valda designern. Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder. Bildanalys:Samtida konst och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilder och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar. Sve,Eng,So,Ge,Sl,Te

Åk 9

Arbetsområdets titel Långsiktiga mål (förmågor) Centralt innehåll Ämnesintegrerat arbetsområde?
Parafras Gör en parafras av en känd målning Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Bildframställning:Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer.Redskap för bildframställning:Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bestämda syften Hi,So,Sve
FilmTema exempelvis: ”Identitet, etnicitet och sexualitet”. Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material. Bildanalys:Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap. Sv,So,Hi